Текст песни Радио ВЕРА - Евангелие от Матфея, Глава 22, стихи 23-33.

Исполнитель
Название песни
Евангелие от Матфея, Глава 22, стихи 23-33.
Дата добавления
15.09.2017 | 01:20:10
Просмотров 65
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным

Для вашего ознакомления предоставлен текст песни Радио ВЕРА - Евангелие от Матфея, Глава 22, стихи 23-33., а еще перевод песни с видео или клипом. Также вы можете прослушать песню онлайн

Евангелие от Матфея, Глава 22, стихи 23-33.

23 В тот день приступили к Нему саддукеи, которые говорят, что нет воскресения, и спросили Его:
24 Учитель! Моисей сказал: если кто умрет, не имея детей, то брат его пусть возьмет за себя жену его и восстановит семя брату своему; 25 было у нас семь братьев; первый, женившись, умер и, не имея детей, оставил жену свою брату своему;
26 подобно и второй, и третий, даже до седьмого;
27 после же всех умерла и жена;
28 итак, в воскресении, которого из семи будет она женою? ибо все имели ее.
29 Иисус сказал им в ответ: заблуждаетесь, не зная Писаний, ни силы Божией,
30 ибо в воскресении ни женятся, ни выходят замуж, но пребывают, как Ангелы Божии на небесах.
31 А о воскресении мертвых не читали ли вы реченного вам Богом:
32 Я Бог Авраама, и Бог Исаака, и Бог Иакова? Бог не есть Бог мертвых, но живых.
33 И, слыша, народ дивился учению Его.

Комментирует протоиерей Павел Великанов.

Для нашего слуха ситуация, описанная саддукеями, выглядит каким-то полным безумием. Однако для многих древних народов закон левирата – то есть обычай, по которому вдова должна была вступить в брак с ближайшими родственниками умершего – был очень распространён. И это с человеческой точки зрения вполне понятно: как можно иначе защитить вдову, которая, как и любая другая женщина в патриархальном обществе, не имела иного источника для существования, кроме как мужа? Таким образом через левират решался целый круг проблем: во-первых, вдова не покидала семьи, становясь женой брата умершего, и её материальное положение существенно не изменялось; во-вторых, её дети также оставались в кругу ближайших родственников, им не надо было привыкать к обычаям чужой семьи или даже другого рода.

В переложении саддукеев это предписание закона Моисея было доведено до абсурда: едва ли можно представить себе ситуацию, когда семеро братьев один за другим умирают, и при этом ни один из них не оставляет после себя потомство. Саддукеи, сознательно моделируя в реальности невозможную ситуацию, пытаются таким издевательским образом показать абсурдность самой идеи воскресения.

Ответ, который даёт саддукеям Спаситель, не просто категоричен. Это, можно сказать, позорный «неуд», публичное признание профессиональной несостоятельности лучших мыслителей одного из течений иудаизма. Вполне в традиции ведения спора в рамках Божественных Писаний, Иисус указывает им на слова книги Исход, которые прекрасно знали саддукеи. Бог является Моисею в горящей купине и обращается к нему со словами: «Я Бог отца твоего, Бог Авраама, Бог Исаака и Бог Иакова» (Исх. 3:6). То есть для Бога все они живы: Он – вне времени, для Него нет той протяжённости между вчера – сегодня – завтра, в которой живёт каждый из нас: Его бытие – это всегдашнее «сегодня», те, кто для нас в данный момент находятся в гробах, у Бога уже воскресли и живы! Проблема саддукеев в том, что они смотрели на идею воскресения утилитарно, заблуждаясь, что в воскресении всего лишь будет продолжаться та же самая материальная, физическая жизнь, некогда прерванная смертью. Но Спаситель решительно пресекает такой подход: Он говорит о существенном изменении качества жизни воскресших людей, об их тождественности ангельскому миру, который не имеет потребности ни в питании, ни в размножении – в том, что и свойственно животному миру.

При том, что учение о воскресении было одним из ключевых отличий фарисеев от саддукеев, слова Христа вызвали изумление у слушателей. Так просто, чётко и уверенно рассказать о сути воскресения на фоне агрессивно-изворотливо настроенных саддукеев – до Иисуса никто не мог. Глубинная вера Спасителя в то, что для Бога мертвецов не существует, у Него все люди – живые, породила особый интерес к этой теме среди слушавших. Евангелист Лука, повествуя об этом эпизоде, добавляет реплику одного из слушавших: «Учитель! Ты хорошо сказал!» Это прямое свидетельство, что слова Христа внесли ясность в смутные, неоднозначные представления о самой сути воскресения из мертвых – что и позволяло саддукеям глумиться над идеей воскресения.

Воскресение мёртвых – ключевое понятие христианства. И, в отличие от ветхозаветных фарисеев и саддукеев, мы находимся в совершенно ином положении. Они могли лишь гадать, как это может быть – у нас же есть свидетельство Евангелия о Воскресшем Христе Спасителе, о свойствах Его Тела, которое прошло через крестную смерть и погребение – и восстало к новой жизни. И самое главное, о чем каждому из нас необходимо помнить – то, какими мы воскреснем – в теле ли славы, или же в теле стыда и позора –целиком зависит от нашей нынешней жизни. Либо мы сохраним храм души, некогда переданный нам Богом, в чистоте и святости – либо мы разрушим его красоту и непорочность – зависит только от свободного выбора каждого из нас.
The Gospel of Matthew, Chapter 22, verses 23-33.

23 On that day the Sadducees came to him, saying that there is no resurrection, and they asked Him:
24 Teacher! Moses said: If a man dies without children, his brother shall take his wife for himself, and restore the seed to his brother; 25 We had seven brothers; The first, having married, died and, having no children, left his wife to his brother;
26 Like the second, and the third, even to the seventh;
27 After all, the woman also died;
28 Therefore, in the resurrection, which of the seven will she be a wife? for all had her.
29 Jesus answered and said to them, "You are mistaken, not knowing the Scriptures, neither the power of God,
30 For in the resurrection they neither marry nor are married, but remain like the angels of God in heaven.
31 And concerning the resurrection of the dead, have you not read what was spoken to you by God:
32 Am I the God of Abraham, and the God of Isaac, and the God of Jacob? God is not the God of the dead, but of the living.
33 And when the people heard, the people marveled at his teaching.

Commented Archpriest Pavel Velikanov.

For our hearing, the situation described by the Sadducees looks somehow utterly insane. However, for many ancient peoples, the law of the levirate - that is, the custom by which the widow was to marry the deceased's closest relatives - was very common. And this, from the human point of view, is quite understandable: how can a widow who, like any other woman in a patriarchal society, have a different source for existence other than her husband? Thus, through a levirate, a whole range of problems were solved: firstly, the widow did not leave the family, becoming the wife of the deceased's brother, and her financial situation did not change significantly; secondly, her children also remained in the circle of close relatives, they did not have to get used to the customs of a foreign family or even another kind.

In the Sadducees' arrangement, this precept of the Law of Moses was brought to the point of absurdity: it is hardly possible to imagine a situation where seven brothers die one by one, and none of them leave their progeny after them. Sadducees, deliberately modeling an impossible situation in real life, try to show in such a mocking manner the absurdity of the very idea of ​​the resurrection.

The answer that the Savior gives to the Sadducees is not just categorical. This, one might say, is a disgraceful "failure", a public recognition of the professional inconsistency of the best thinkers of one of the currents of Judaism. Quite in the tradition of the dispute within the framework of the Divine Scriptures, Jesus points them out to the words of the book of Exodus, who knew the Sadducees perfectly. God is Moses in the burning bush and turns to him with the words: "I am the God of your father, the God of Abraham, the God of Isaac and the God of Jacob" (Exodus 3: 6). That is, for God they are all alive: He is beyond time, for Him there is no such length between yesterday - today - tomorrow, in which each of us lives: His being is always "today", those who are for us at the moment in coffins, God has already risen and is alive! The problem of the Sadducees is that they looked at the idea of ​​the resurrection utilitarianly, being mistaken that in the resurrection the same material, physical life, once interrupted by death, will continue. But the Savior resolutely suppresses this approach: He talks about a significant change in the quality of life of the resurrected people, about their identity to the angelic world, which has no need for food or reproduction - in that which is characteristic of the animal world.

While the doctrine of the resurrection was one of the key differences between the Pharisees and the Sadducees, the words of Christ aroused astonishment among the listeners. It was so simple, clear and confident to tell about the essence of the resurrection against the backdrop of the aggressively-dexterous Sadducees - before Jesus no one could. The deep faith of the Savior in the fact that for God there are no dead people, with Him all people are living, has generated a special interest in this topic among listeners. Evangelist Luke, narrating about this episode, adds a replica of one of the listeners: "Teacher! You said it well! "This is a direct testimony that the words of Christ clarified the vague, ambiguous notions of the very essence of the resurrection from the dead - which allowed the Sadducees to mock the idea of ​​resurrection.

The resurrection of the dead is the key concept of Christianity. And, unlike the Old Testament Pharisees and Sadducees, we are in a completely different position. They could only guess how it could be - we also have the testimony of the Gospel of the Resurrected Christ the Savior, the properties of His Body that passed through the death of the Cross and the burial - and rose to a new life. And most importantly, what each of us need to remember is how we will be resurrected - in the body of fame, or in the body of shame and shame, depends entirely on our present life. Either we preserve the temple of the soul, once given to us by God, in purity and holiness - or we destroy its beauty and integrity - depends only on the free choice of each of us.