Евангелие от Марка, Глава 1, стихи 35-44.
35 А утром, встав весьма рано, вышел и удалился в пустынное место, и там молился.
36 Симон и бывшие с ним пошли за Ним
37 и, найдя Его, говорят Ему: все ищут Тебя.
38 Он говорит им: пойдем в ближние селения и города, чтобы Мне и там проповедовать, ибо Я для того пришел.
39 И Он проповедовал в синагогах их по всей Галилее и изгонял бесов.
40 Приходит к Нему прокаженный и, умоляя Его и падая пред Ним на колени, говорит Ему: если хочешь, можешь меня очистить.
41 Иисус, умилосердившись над ним, простер руку, коснулся его и сказал ему: хочу, очистись.
42 После сего слова проказа тотчас сошла с него, и он стал чист.
43 И, посмотрев на него строго, тотчас отослал его
44 и сказал ему: смотри, никому ничего не говори, но пойди, покажись священнику и принеси за очищение твое, что повелел Моисей, во свидетельство им.
Комментирует протоиерей Павел Великанов
Вся земная жизнь Христа Спасителя была постоянным служением окружающим. Как только Он вышел на проповедь Евангелия и совершать исцеления, вскоре за Ним уже ходили толпы людей искавших в Нём универсальное средство разрешения своих жизненных проблем. Им нужен был не Он Сам, но то, что от Него они могут получить. Но при этом нигде в Евангелие мы не встречаем ропота Иисуса на такое положение дел — Он самозабвенно служит другим не имея где главы преклонить и довольствуясь теми крайне дискомфортными условиями существования которые имелись. Поразительно что совершая чудеса Иисус не проповедует Себя как такового - Он говорит о Евангелии, о Царстве Божьем, о некоем Сыне Божьем, Сыне Человеческом, но почти нигде на прямую не отождествляет себя с этими понятиями - Он говорит образами, притчами, аллегориями, как бы подталкивая человека к тому, чтобы он признал Его истинным Мессией, но окончательный выбор оставляет за самим человеком. Он бесконечно ценит человеческую свободу и оставляет простор для веры - если хочешь веровать — веруй, не хочешь, не готов принять — это твой выбор, за который тебя не осуждают. Он не навязывает Себя, но подготавливает почву для того, что бы после Его крестной смерти и воскресения, в умах и сердцах людей всё встало на свои места и они поняли, что рядом с ними был не просто пророк и целитель, но Сам Бог, пришедший во плоти на землю, долгожданный Мессия и Спаситель.
Эпизод с исцелением прокаженного, при всей кажущейся прямолинейности, не так уж и прост. Прежде всего сам прокаженный дерзким образом нарушает закон Моисея, который категорически запрещал появляться прокаженным в селениях. Про причине своей страшной заразной болезни они жили в отдалении от городов, в особых поселениях. И если где-то на дороге оказывался прокаженный, видя любого путника он должен был громко кричать: «Нечист! Нечист!». Таким образом то что прокаженный пришел ко Христу, упал Ему в ноги, было крупнейшим попранием требований закона. Но его просьба ко Христу «если хочешь, можешь меня очистить», встречает милостивый ответ: «Хочу. Очистись». Христос не просто простирает руки над головой несчастного страдальца, Он касается его, что опять аки считалось не допустимым, ведь всякий коснувшийся прокаженного, становится сам нечистым, но ту происходит чудо. Проказа сходит с больного, он целиком очищается. И тут самое интересное и непонятное. Христос смотрит на него строго, а если следовать буквально греческому тексту - с гневом, и выгоняет его вон. Не просто выгоняет, но с напутствием никому ничего не говорить, а показаться священникам, только которые и могли засвидетельствовать что он теперь чист и может жить с нормальными людьми.
В этих кратких словах - «изгнание с гневом исцеленного», перед нами аспект правильно выстроенной благочестивой жизни. Да, для Христа человек и его беды важнее всего, поэтому исцеление и происходит. Но с другой стороны Спаситель всегда подчеркивал — Он пришёл не для того, что бы разрушить закон, никто требование закона не отменяет — они святы, потому что даны Самим Господом Богом. И поэтому их соблюдение, если только этому не препятствует важное обстоятельство, обязанность каждого еврея. Спаситель прекрасно понимал — если полностью разрушить систему координат религиозного иудея, он просто погибнет, нравственно разложится и деградирует. Поэтому прогоняя с гневом исцеленного спаситель тем самым показал окружающим — дерзость прокаженного предосудительна. Но раз уж он все равно пошёл на это, нет оснований отказывать ему в исцелении. Как трудно нам в различных жизненных ситуациях находить такой же верный баланс между милостью и справедливостью. Как часто в милости мы становимся размазано-слащавыми, а в справедливости бесстыже-беспреклонными. Причина этой двойственности одна — и оказывая милость и проявляя верность закону или каким-то правилам, мы прежде всего думаем не о пользе других, но о себе, милующих или справедливых. Другими словами — и в милости и в суде, мы снова и снова пытаемся утвердить самих себя, а не помочь ближнему. Но ведь Евангелие призывает нас во всем и всегда искать
Mark's Gospel, Chapter 1, verses 35-44.
35 And in the morning, rising very early, he went out and retired to a deserted place, and there he prayed.
36 Simon and those who were with him went after him.
37 And finding him, they say to him: All seek you.
38 He saith unto them, Come, let us go into the nearest villages and cities, that I may preach there also, for I have come for that.
39 And he preached in their synagogues throughout all Galilee, and cast out demons.
40 A leper comes to him, and begging him, and kneeling before him, says to him: If you will, you can purify me.
41 Jesus, having had compassion on him, stretched out his hand, touched him, and said to him: I want to be clean.
42 After this word, the leprosy immediately departed from him, and he became pure.
43 And, looking sternly at him, immediately sent him away.
44 And he said to him: See, tell no one anything, but go, show yourself to the priest and bring for your cleansing, what Moses commanded, as a testimony to them.
Comments by Archpriest Pavel Velikanov
The whole earthly life of Christ the Savior was a constant service to others. As soon as He came out to preach the Gospel and perform healings, soon after Him crowds of people searched for the universal means of solving their life problems. They didn’t need Him, but what they could get from Him. But at the same time, nowhere in the Gospel do we meet Jesus' grumble at this state of affairs - He selflessly serves others without having where to bow the heads and being content with those extremely uncomfortable living conditions that existed. It is amazing that performing miracles Jesus does not preach Himself as such - He talks about the Gospel, about the Kingdom of God, about a certain Son of God, the Son of Man, but almost nowhere identifies himself with these concepts - He speaks in images, parables, allegories, as if pushing a person to recognize Him as the true Messiah, but the final choice is left to the person himself. He infinitely appreciates human freedom and leaves room for faith - if you want to believe - believe, do not want, not ready to accept - this is your choice, for which you are not blamed. He does not impose himself, but sets the stage so that after His death on the Cross and the Resurrection, in the minds and hearts of people everything would fall into place and they realized that next to them was not just a prophet and healer, but God Himself in the flesh to earth, the long-awaited Messiah and Savior.
The episode with the healing of a leper, with all the apparent straightness, is not so simple. First of all, the leper himself defiantly violates the law of Moses, who categorically forbade the appearance of lepers in the villages. About the reason for their terrible contagious disease, they lived at a distance from cities, in special settlements. And if somewhere on the road there was a leper, seeing any traveler, he had to shout loudly: “Unclean! Unclean! ” Thus, the fact that the leper came to Christ, fell at His feet was the biggest violation of the requirements of the law. But his request to Christ, “if you will, you can purify me,” meets with a gracious response: “I want. Cleanse yourself. ” Christ does not just stretch his hands over the head of the unfortunate sufferer, He touches him, which again was considered inadmissible, because every touched leper becomes unclean himself, but that miracle happens. Leprosy comes down from the patient, it is completely cleansed. And here is the most interesting and incomprehensible. Christ looks at him sternly, and if you follow the Greek text literally - with anger, and chases him out. Not just expels, but with farewell not to tell anyone anything, but to appear to the priests, only who could testify that he is now clean and can live with normal people.
In these brief words, “exile with the wrath of the healed,” we have before us the aspect of a properly built pious life. Yes, for Christ, man and his troubles are most important, so healing is done. But on the other hand, the Savior always emphasized - He did not come to destroy the law, no one cancels the requirement of the law - they are holy, because they are given by the Lord God Himself. And therefore, their observance, unless this is prevented by an important circumstance, is the duty of every Jew. The Savior understood very well that if he completely destroyed the coordinate system of a religious Jew, he would simply perish, morally decompose and degrade. Therefore, driving away with the wrath of the healed, the savior thereby showed others - the audacity of the leper is reprehensible. But since he still went for it, there is no reason to refuse him healing. How difficult it is for us in various life situations to find the same right balance between mercy and justice. How often, in mercy, we become smeared-sugary, and in justice shamelessly-adamant. The reason for this duality is one - and by showing mercy and showing loyalty to the law or some rules, we first of all think not about the benefits of others, but about ourselves, merciful or just. In other words, both in mercy and in court, we try again and again to assert ourselves, and not to help our neighbor. But the gospel calls us in everything and always look for