Текст песни Радио ВЕРА - Евангелие от Луки, Глава 18, стихи 35-43.

Исполнитель
Название песни
Евангелие от Луки, Глава 18, стихи 35-43.
Дата добавления
09.05.2018 | 18:20:51
Просмотров 55
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным

Для вашего ознакомления предоставлен текст песни Радио ВЕРА - Евангелие от Луки, Глава 18, стихи 35-43., а еще перевод песни с видео или клипом. Также вы можете прослушать песню онлайн

Евангелие от Луки, Глава 18, стихи 35-43.

35 Когда же подходил Он к Иерихону, один слепой сидел у дороги, прося милостыни,
36 и, услышав, что мимо него проходит народ, спросил: что это такое?
37 Ему сказали, что Иисус Назорей идет.
38 Тогда он закричал: Иисус, Сын Давидов! помилуй меня.
39 Шедшие впереди заставляли его молчать; но он еще громче кричал: Сын Давидов! помилуй меня.
40 Иисус, остановившись, велел привести его к Себе: и, когда тот подошел к Нему, спросил его:
41 чего ты хочешь от Меня? Он сказал: Господи! чтобы мне прозреть.
42 Иисус сказал ему: прозри! вера твоя спасла тебя.
43 И он тотчас прозрел и пошел за Ним, славя Бога; и весь народ, видя это, воздал хвалу Богу.

Комментирует протоиерей Павел Великанов

Небольшая деталь, о которой упоминает евангелист Лука, позволяет нам взглянуть на это исцеление слепца под несколько иным углом. Несчастный сидел у дороги в Иерихон – процветающий город с прекрасным климатом, через который регулярно проходил поток паломников в Иерусалим. Подать несчастному – дело благочестия для любого еврея, тем более во время совершения богоугодного паломничества. Одним словом, место для сбора милостыни было очень правильным и – понятно – этот слепец вполне обеспечивал себя всем необходимым. Его слепота была гарантом дальнейшего безбедного существования – как бы парадоксально это ни звучало.

И вот, мимо него проходит толпа паломников вместе с Иисусом – Который дорогой о чем-то говорит, а окружающие толпятся рядом, чтобы ничего не упустить. Услышав нехарактерный шум, слепец задаёт вопрос: что там происходит? Ответ, полученный им, был более чем формальным: это Иисус из Назарета. Заметим: ни слова о том, что, возможно, это Сам Мессия: просто – некий Иисус из Назарета. И тут вдруг происходит нечто совершенно непредсказуемое: слепец начинает кричать, буквально орать, обращаясь ко Христу: «Сын Давидов! Помилуй меня!» Нетрудно догадаться, насколько неприятно было окружающим слышать этот вопль слепца, перебивающий интересную речь Иисуса. Естественно, окружающие стали укорять слепца, призывая его закрыть свой рот и умолкнуть, не мешать другим. Но несчастный, напротив, специально стал кричать ещё сильнее, так, чтобы среди гомона толпы Иисус его услышал. Процессия останавливается: Иисус требует подвести слепца. «Чего ты хочешь?» – «Прозреть!» – «Прозри! Вера твоя спасла тебя!»

В этих кратких и простых словах заключается целая история человеческой жизни. Прозреть – это значит лишиться стабильного и хорошего заработка, оказаться лицом к лицу с неизвестностью. Как он будет жить дальше? Кому он будет нужен? Да и вспомнит ли о нём хотя бы один человек? И несмотря на всё это, слепец, душевными очами разглядевший в идущем мимо Иисусе Самого Мессию, идёт на этот риск. Но зачем Иисус, прекрасно знавший, в чем главная проблема этого человека, задаёт ему вопрос – чего ты хочешь? Разве не странно спрашивать измождённого голодом: а может вы хотите перекусить чего-нибудь? И здесь перед нами раскрывается удивительная Божественная мудрость: Бог не хочет насилия чудом; Он готов отвечать, и отвечать быстро – но если только сам человек готов взять на себя ответственность за свою просьбу. Но эта просьба, эта мольба должна быть очень конкретной, с готовностью принять все те следствия, которые появятся при её исполнении.

Каждый из нас знает людей, которым всегда всё не по нраву. И это не так, и то не эдак. Что ни сделай доброго такому человеку, какую просьбу ни исполни – всё не так, всё неправильно. В какой-то момент осознаёшь, что единственное, чего на самом деле хочет этот человек – это постоянно самоутверждаться за счет возгревания чувства вины в окружающих. Он несчастен – и поэтому все вокруг ему обязаны. На самом деле, это страшное состояние, состояние преддверия ада. И, как это ни странно, чем хуже ему будет – тем лучше он начинает себя ощущать, поскольку основания для обвинения других увеличиваются. Безумный порочный круг. Короткое замыкание эгоцентризма. Как важно такому человеку помочь найти себя, выйти из этого образа «вечно обиженного», оторвать приварившееся к себе, любимому, внимание и обратить его ко Христу. Ведь Он стоит рядом, смотрит в глаза и задаёт всего лишь один простой вопрос: чего ты хочешь? И на этот вопрос бессмысленно мямлить, что все меня обижают, никто не любит, всё вообще плохо и ужасно. Чего ты хочешь на самом деле? – это очень серьезный вопрос, от ответа на который зависит наша жизнь. Потому что ответив на него Богу в виде молитвы, надо засучить рукава и готовиться к тому, что ты будешь делать, когда твоё желание исполнится. Бог хочет, чтобы мы Его просили – но Он слишком уважает нас, чтобы исполнять наши мелочные, пустые, суетные просьбы! Научи же нас, Господи, прежде всего просить Тебя о святости – чтобы Ты Сам пришёл к нам в дом души и чувствовал Себя там желанным гостем!
The Gospel of Luke, Chapter 18, verses 35-43.

35 And when he came to Jericho, a certain blind man sat by the way, begging,
36 And when they heard that a people was passing by, he asked: What is this?
37 He was told that Jesus the Nazarene is coming.
38 Then he cried out, "Jesus, the Son of David!" have mercy on me.
39 Those who went before him made him silent; But he cried even louder: "Son of David!" have mercy on me.
40 Jesus, having stopped, told him to bring him to Himself: and when he came to him, he asked him:
41 What do you want from me? He said: "Lord!" so that I can see clearly.
42 Jesus said to him, "Look!" your faith has saved you.
43 And immediately he received his sight and followed him, praising God; and all the people, seeing this, gave praise to God.

Comments Archpriest Pavel Velikanov

A small detail, mentioned by the Evangelist Luke, allows us to look at this healing of a blind man from a slightly different angle. The unfortunate man was sitting by the road to Jericho, a thriving city with a beautiful climate through which the stream of pilgrims regularly passed to Jerusalem. To give to the unfortunate is a matter of piety for any Jew, all the more so when making a pilgrimage of charity. In a word, the place for collecting alms was very correct and - understandably - this blind man provided himself with everything necessary. His blindness was the guarantor of a further prosperous existence - however paradoxical it may sound.

And now, a crowd of pilgrims passes by him along with Jesus - who says something about the road, and the surrounding people crowd around so that they do not miss anything. Hearing uncharacteristic noise, the blind man asks the question: what is going on there? The answer he received was more than formal: it was Jesus of Nazareth. Note: not a word about that, perhaps, this is the Messiah himself: simply - a certain Jesus of Nazareth. And then suddenly something quite unpredictable happens: the blind man starts screaming, literally yelling, turning to Christ: "Son of David! Have mercy on me! "It is not difficult to guess how unpleasant it was for others to hear this cry of a blind man interrupting the interesting speech of Jesus. Naturally, others began to reproach the blind man, urging him to close his mouth and shut up, not to disturb others. But the unfortunate, on the contrary, deliberately began to scream even harder, so that among the crowds of the crowd Jesus heard him. The procession stops: Jesus demands that a blind man be led. "What do you want?" - "Enlighten!" - "Look! Your faith has saved you! "

In these short and simple words is a whole story of human life. To see the light is to lose stable and good earnings, face to face with the unknown. How will he live on? Who will it need? Yes, and remember about him at least one person? And in spite of all this, the blind man, who saw with a mental eye the passing Messiah of Jesus himself, takes this risk. But why did Jesus, who knew perfectly well what the main problem of this man is, asks him a question - what do you want? Is it not strange to ask a hungry person exhausted: maybe you want something to eat? And here we have before us the amazing Divine wisdom: God does not want violence by a miracle; He is ready to answer, and respond quickly - but if only the person himself is ready to take responsibility for his request. But this request, this plea should be very specific, willing to accept all those consequences that will appear in its execution.

Each of us knows people who always do not like it. And this is not so, and then not that kind. Whatever do good to such a person, what kind of request or fulfill - everything is wrong, everything is wrong. At some point you realize that the only thing that this person really wants is to constantly assert yourself by stirring up a sense of guilt in others. He is unhappy - and therefore everything around him is indebted. In fact, this is a terrible state, the state of the threshold of hell. And, oddly enough, the worse it is, the better it starts to feel, because the grounds for accusing others are increasing. A crazy vicious circle. Short circuit of egocentrism. How important it is for such a person to help find himself, to get out of this image of the "eternally offended", to tear off the attention welded to himself, his beloved, and turn him to Christ. After all, He stands beside him, looks into his eyes and asks only one simple question: what do you want? And this question makes no sense to mumble that everyone offends me, no one likes, everything is generally bad and terrible. What do you really want? This is a very serious question, the answer to which our life depends. Because having answered it to God in the form of prayer, you have to roll up your sleeves and prepare for what you will do when your wish is fulfilled. God wants us to ask Him - but He respects us too much to fulfill our petty, empty, vain requests! Teach us, Lord, first of all to ask You for holiness - that You yourself would come to our soul house and feel Yourself there as a welcome guest!