Евангелие от Иоанна, Глава 9, стихи 39-41, Глава 10, стихи 1-9.
39 И сказал Иисус: на суд пришел Я в мир сей, чтобы невидящие видели, а видящие стали слепы.
40 Услышав это, некоторые из фарисеев, бывших с Ним, сказали Ему: неужели и мы слепы?
41 Иисус сказал им: если бы вы были слепы, то не имели бы на себе греха; но как вы говорите, что видите, то грех остается на вас.
ГЛАВА 10.
1 Истинно, истинно говорю вам: кто не дверью входит во двор овчий, но перелазит инуде, тот вор и разбойник;
2 а входящий дверью есть пастырь овцам.
3 Ему придверник отворяет, и овцы слушаются голоса его, и он зовет своих овец по имени и выводит их.
4 И когда выведет своих овец, идет перед ними; а овцы за ним идут, потому что знают голос его.
5 За чужим же не идут, но бегут от него, потому что не знают чужого голоса.
6 Сию притчу сказал им Иисус; но они не поняли, что такое Он говорил им.
7 Итак, опять Иисус сказал им: истинно, истинно говорю вам, что Я дверь овцам.
8 Все, сколько их ни приходило предо Мною, суть воры и разбойники; но овцы не послушали их.
9 Я есмь дверь: кто войдет Мною, тот спасется, и войдет, и выйдет, и пажить найдет.
Комментирует протоиерей Павел Великанов
В сегодняшнем чтении евангелист Иоанн передаёт нам важное свидетельство Христа о Себе Самом как о двери для овец. Для слушателей Палестины этот образ был совершенно понятным. В теплое время года овец выпасали вдали от селений. Местом их ночлега был загон под открытым небом, в котором не было ни окон, ни дверей – только небольшое отверстие, в которое и проходили овцы. Пересчитав всех овец после возвращения, пастух ложился поперек входа и тем самым закрывал собой этот проход. Ни в загон, ни из загона было невозможно пройти, минуя пастуха – если только не перелезть через стену. В этом смысле пастух действительно становился дверью для овец – миновать которую никак не возможно. Именно это и имеет в виду Иисус, когда говорит, что Он – дверь овцам.
Итак, в этой притче речь идёт об одной принципиально важной детали, на которую Спаситель несколько раз обращает внимание: овцы знают своего пастуха, они различают его голос от других голосов и только ему послушны. Поскольку эта притча была рассказана после исцеления слепорождённого – что ввело фарисеев и книжников в глубокое недоумение – значит, именно в этом образе пастыря и овец заключается основное обличение, прикровенно адресованное иудейской религиозной знати. Овцы и пастух активно взаимодействуют, они находятся в постоянном общении. Слух у каждой овцы настроен так, что она тотчас отличает голос своего пастыря среди любого шума и разноголосицы. Поскольку именно от пастыря зависит вся жизнь овцы – её безопасность и питание – для неё жизненно важно уметь различать голос своего пастуха. И вот только теперь становится понятным, почему несколько выше речь шла о слепоте – духовной слепоте – фарисеев. Главный показатель их духовной слепоты и глухоты – неспособность различать голос Божий среди житейского шума. При этом фарисеи утверждают, что именно они являются экспертами экстра класса во всех религиозных и обрядовых вопросах. Но то, что они так и не распознали Мессию в Иисусе – точный диагноз их хронической глухоты. Но разве может глухой настроить скрипку? Точно также и все дискуссии по множеству обрядовых вопросов среди фарисеев представляют собой суету глухих вокруг расстроенного музыкального инструмента.
Но если можно развивать обычный, музыкальный слух – как можно развить слух духовный, религиозный – чтобы суметь услышать глас Божий – тихий и ненавязчивый? Для этого есть два прекрасных средства: регулярное, желательно ежедневное чтение Священного Писания, сквозь страницы которого с нами говорит Сам Бог – и участие в богослужебных молитвах. Вся служба, совершающаяся в православных храмах – это непрестанный разговор между Христом – Добрым Пастырем – и Его паствой – верными овцами Христова стада. Вслушиваясь, вникая в эту речь, пропитываясь интонациями этого разговора, слух нашего сердца постоянно учится различать голос нашего Пастыря Христа от житейского шума – какой бы интенсивности он ни был.
Давайте же, дорогие братья и сестры, не пренебрегать этой замечательной возможностью, которая нам дарована – участвовать в богослужении, учиться самим обращаться к Богу в молитвах и быть всегда с правильно настроенным духовным слухом!
Gospel of John, Chapter 9, verses 39-41, Chapter 10, verses 1-9.
39 And Jesus said: I have come to judgment in this world, that those who are not seeing may see, but those who see will become blind.
40 Having heard this, some of the Pharisees who were with him said to him, Are we blind too?
41 Jesus said to them: if you were blind, you would not have sin on yourself; but as you say that you see, sin remains on you.
CHAPTER 10.
1 Verily, verily, I say unto you, he who throws not a door into the sheep's yard, but climbs an inude, is a thief and a robber;
2 And the door that comes in is the shepherd to the sheep.
3 The doorkeeper opens the door for him, and the sheep obey his voice, and he calls his sheep by name and leads them out.
4 And when he will bring out his sheep, he goes before them; and the sheep follow him, because they know his voice.
5 But they do not follow a stranger, but they flee from him, because they do not know a stranger's voice.
6 This parable Jesus told them; but they did not understand what He told them.
7 So again Jesus said to them, Verily, verily, I say unto you, that I am the door of the sheep.
8 All, however many came before me, are thieves and robbers; but the sheep did not listen to them.
9 I am the door: he who enters by me will be saved, and he will come in and go out, and he will find pasture.
Archpriest Pavel Velikanov comments
In today's reading, the Evangelist John gives us the important testimony of Christ about Himself as a door for the sheep. For listeners of Palestine, this image was completely understandable. In the warm season, sheep are grazed away from the villages. The place for their lodging for the night was a corral in the open air, in which there were neither windows nor doors - only a small hole into which the sheep passed. Having counted all the sheep after returning, the shepherd lay across the entrance and thereby blocked this passage. It was impossible to get into either the corral or from the corral, bypassing the shepherd - unless you climb over the wall. In this sense, the shepherd really became the door for the sheep - which is not possible to pass. This is exactly what Jesus means when he says that He is the door to the sheep.
So, in this parable we are talking about one fundamentally important detail that the Savior pays attention to several times: the sheep know their shepherd, they distinguish his voice from other voices and are only obedient to him. Since this parable was told after the healing of a blind-born man - which led the Pharisees and scribes into deep bewilderment - this means that in this image of the shepherd and the sheep lies the main conviction, secretly addressed to the Jewish religious nobility. Sheep and shepherd actively interact, they are in constant communication. The hearing of each sheep is set up so that it immediately distinguishes the voice of its shepherd among any noise and discord. Since the whole life of a sheep depends on a shepherd - her safety and nutrition - it is vital for her to be able to distinguish the voice of her shepherd. And only now it becomes clear why a little higher the discussion was about blindness - spiritual blindness - of the Pharisees. The main indicator of their spiritual blindness and deafness is the inability to distinguish the voice of God in the midst of everyday noise. At the same time, the Pharisees claim that they are the experts of the extra class in all religious and ritual matters. But the fact that they never recognized the Messiah in Jesus is an accurate diagnosis of their chronic deafness. But can a deaf person tune a violin? Likewise, all discussions on a multitude of ritual issues among the Pharisees are the vanity of the deaf around an upset musical instrument.
But if you can develop an ordinary, musical ear - how can you develop a spiritual, religious ear - in order to be able to hear the voice of God - quiet and unobtrusive? There are two wonderful means for this: regular, preferably daily reading of the Holy Scriptures, through the pages of which God Himself speaks to us, and participation in liturgical prayers. The entire service that takes place in Orthodox churches is an ongoing conversation between Christ, the Good Shepherd, and His flock, the faithful sheep of Christ's flock. Listening, delving into this speech, saturated with the intonations of this conversation, the ear of our heart constantly learns to distinguish the voice of our Shepherd Christ from everyday noise - no matter how intense it is.
Let us, dear brothers and sisters, not neglect this wonderful opportunity that we have been given - to participate in worship, to learn how to turn to God in prayers ourselves, and to always have a well-tuned spiritual ear!