Исаак Сирин описывает путь христианина к Богу, путь освобождения: покаяние (обращение от рабства греху к Богу), очищение (стяжание свободы), совершенство (полнота любви и восторга). Суть подвига (пути монаха) – молитва – устремление души к Богу, а в идеале – Богообщение. Покаяние не есть уход от творения Божьего, а поворот ума, выход из "мира сего" как совокупности страстей, системы порабощения, "законов". Поэтому путь подвижника есть путь свободы, Бог действует в человеке "в таинстве свободы". И жизнь будущего века Исаак Сирин называет "отечеством свободы". В начале молитва – от недостатка, в конце – полнота радости. Молитва зажигает любовь, и в совершенном монахе любовь безмерна. Мало кто так сильно запечатлел евангельскую любовь и сострадание как Исаак Сирин: он молился за животных, за самого дьявола. И ад, по Исааку Сирину, - любовь Божья, которые грешники воспринимают как боль и страдание, именно потому, что они грешники – грех в неприятии любви, в ненависти к любви. В наше собрание творений преподобного Исаака Сирина вошли классический сборник его слов, известный в России как "Слова подвижнические" и новооткрытые тексты великого святого в переводе Илариона (Алфеева) и С. Аверинцева.
Том I. Слова подвижнические
Слово 1. Об отречении от мира и о житии монашеском
Слово 2. О благодарности Богу, с присовокуплением краткого изложения первоначальных учений
Слово 3. О том, что душа до познания Божией премудрости и Божиих тварей доходит без труда, если безмолвствует вдали от мира и житейских попечений; ибо тогда может познавать естество свое и те сокровища, какие имеет сокрытыми внутри себя
Слово 4. О душе, о страстях и о чистоте ума, в вопросах и ответах
Слово 5. О чувствах, а вместе и об искушениях
Слово 6. О милосердии Владыки, по которому с высоты величия Своего снизошел к немощи человеческой, и об искушениях
Слово 7. О грехах произвольных, непроизвольных и совершаемых по какому-нибудь случаю
Слово 8. О хранении и блюдении себя от людей расслабленных и нерадивых; о том, что от сближения с ними воцаряется в человеке нерадение и расслабление, и он исполняется всякой нечистой страсти; и о хранении себя от близости с юными, чтобы ум не осквернился непотребными помыслами
Слово 9. О чине и уставе новоначальных и о том, что прилично им
Слово 10. Сказание святых мужей, их преподобные изречения и чудное житие
Слово 11. О древнем старце
Слово 12. О другом старце
Слово 13. О вопросе одного брата
Слово 14. Об одном укоренном брате
Слово 15. О разных отличиях безмолвия, о власти ума и о том, сколько властен ум возбуждать собственные свои движения при разных видах молитвы, какой предел дан молитве самим естеством, до какого предела властен ты молиться молитвою, по преступлении какого предела молитва твоя уже не молитва, хотя совершаемое тобою и называется молитвою
Слово 16. О чистой молитве
Слово 17. О предположении души, ищущей глубокого созерцания, чтобы погрузиться в оном от плотских помыслов, возбуждаемых памятованием вещей
Слово 18. О видении естества бесплотных, в вопросах и ответах
Слово 19. Образец умозрения о дне воскресном и о субботе; приточное их значение
Слово 20. Ежедневное воспоминание о том, что всего нужнее и что весьма полезно пребывающему в келии своей и решившемуся быть внимательным к одному только себе
Слово 21. О разных предметах. В вопросах и ответах
Слово 22. О том, что тело, которое боится искушений, делается другом греха
Слово 23. Послание, писанное к одному брату, любителю безмолвия
Слово 24. Послание к некоему брату естественному и духовному, который, живя в мире и желая видеться с Исааком, убеждал и умолял в письмах своих прийти к нему
Слово 25. О трех способах ведения, о разности их делания и понятий, о вере души, о таинственном богатстве, в ней сокровенном, и о том, сколько ведение мира сего разнствует в способах своих с простотою веры
Слово 26. О первой степени ведения
Слово 27. О второй степени ведения
Isaac Sirin describes the Christian's path to God, the path of liberation: repentance (turning from slavery to sin to God), purification (acquiring freedom), perfection (fullness of love and delight). The essence of the feat (the monk's way) is prayer — the aspiration of the soul to God, and, ideally, God-communication. Repentance is not a departure from the creation of God, but a turn of the mind, a way out of "the world of this" as a collection of passions, the system of enslavement, the "laws". Therefore, the path of the ascetic is the path of freedom, God acts in man "in the sacrament of freedom". And the life of the next century, Isaac the Syrian calls "the fatherland of freedom". At the beginning of prayer - from lack of, in the end - the fullness of joy. Prayer kindles love, and in the perfect monk love is immeasurable. Few have so strongly imprinted gospel love and compassion as Isaac Sirin: he prayed for animals, for the devil himself. And hell, according to Isaac Sirin, is the love of God, which sinners perceive as pain and suffering, precisely because they are sinners — a sin in the rejection of love, in the hatred of love. Our collection of the works of Rev. Isaac Sirin includes a classic collection of his words, known in Russia as "quotes; Words of ascetic" quotes; and the newly discovered texts of the great saint in the translation of Hilarion (Alfeyev) and S. Averintsev.
Volume I. The words selfless
Word 1. On the Renunciation of the World and the Life of the Monastic
Word 2. On gratitude to God, with the addition of a brief summary of the original teachings.
Word 3. That the soul comes to the knowledge of God's wisdom and God's creatures without difficulty, if it is silent far from the world and everyday care; for then can know its nature and those treasures which are hidden within themselves
Word 4. About the soul, about the passions and the purity of the mind, in questions and answers
Word 5. About feelings, and together about temptations.
Word 6. On the mercy of the Lord, according to whom, from the height of His greatness, he condescended to human weakness, and about temptations
Word 7. About the sins of arbitrary, involuntary and committed on any occasion.
Word 8. About keeping and observing oneself from people who are relaxed and careless; the fact that from a rapprochement with them reigns in a person negligence and relaxation, and it is filled with any unclean passion; and about keeping yourself away from intimacy with the young so that the mind is not defiled by obscene thoughts
Word 9. On the rank and statute of the first, and on what is decent to them
Word 10. Legend of holy men, their reverend sayings and wonderful life
Word 11. About the ancient old man
Word 12. About another old man
Word 13. On the question of one brother
Word 14. On one rooted brother
Word 15. About the different differences of silence, about the power of the mind and about how much the mind has power to initiate its own movements with different types of prayer, what limit is given to prayer by nature itself, to what limit you have the power to pray prayer, after the crime of what limit your prayer a prayer, although performed by you is called a prayer
Word 16. On pure prayer.
Word 17. On the assumption of a soul seeking deep contemplation in order to immerse in it from carnal thoughts excited by the remembrance of things.
Word 18. On the vision of the nature of the disembodied, in questions and answers
Word 19. Sample speculation about the day of Sunday and the Sabbath; their supply value
Word 20. Daily recollection of what is needed most and what is very useful for one who is in his cell and who has decided to be attentive to himself alone
Word 21. About different subjects. In questions and answers
Word 22. That a body that fears temptation is made a friend of sin
Word 23. Message written to one brother, lover of silence.
Word 24. The Epistle to a natural and spiritual brother, who, living in the world and wanting to see Isaac, urged and implored in his letters to come to him
Word 25. About the three ways of doing, about the difference between their work and concepts, about the faith of the soul, about the mysterious wealth, in her innermost, and how much knowledge of this world differs in its ways with the simplicity of faith.
Word 26. About the first degree of reference.
Word 27. On the second degree of reference