Brothers and sisters, friends and enemies, I want to point out first that I am very happy to be here this evening, I was in a house last night that was bombed, my own. It didn't destroy all my clothes, not all, the only thing I could get my hands on before leaving was what I have on now. So I just ask you to excuse my appearance. I don't normally come out in front of people without a shirt and a tie. So before I get involved in anything nowadays, I have to straighten out my own position, which is clear. I am not a racist in any form whatsoever. I believe in Islam. I am a Muslim. Those of you who are Christians probably believe in the same God. But since the white man, your "friend," took your language away from you during slavery, the only language you know is his language. You know, your friend's language. So you call for the same God he calls for. When he's putting a rope around your neck, you call for God and he calls for God. And you wonder why the one you call on never answers you. in Asia or the Arab world or in Africa, where the Muslims are, if you find one who says he's white, all he's doing is using an adjective, so there's nothing else to it, he's just white.. But when you get the white man over here in America and he says he's white, he means something else. You can listen to the sound of his voice -- when he says he's white, he means he's a boss. That's what "white" means in this language. So that when he says he's white he has a little different sound in his voice. I know you know what I'm talking about. But despite the fact that I saw that Islam was a religion of brotherhood, I also had to face reality. And when I got back into this American society, I'm not in a society that practices brotherhood. I'm in a society that might preach it on Sunday, but they don't practice it on no day -- on any day. this society is controlled primarily by racists and segregationists. This is a society whose government doesn't hesitate to inflict the most brutal form of punishment and oppression upon dark-skinned people all over the world. They are violent when their interests are at stake. But all of that violence that they display at the international level, when you and I want just a little bit of freedom, we're supposed to be nonviolent. They're violent. They're violent in Korea, they're violent in Germany, they're violent in the South Pacific, they're violent in Cuba, they're violent wherever they go. But when it comes time for you and me to protect ourselves against lynchings, they tell us to be nonviolent.
After the Bombing / Speech at Ford Auditorium
Malcolm X, transcribed and edited by the Malcolm X Museum and Noaman Ali
February 14, 1965
Братья и сестры, друзья и враги, я хочу сначала указать, что я очень рад быть здесь сегодня вечером, я был в доме прошлой ночью, которая была бомбармана, моя собственная. Это не уничтожило всю мою одежду, не все, единственное, на что я мог бы получить руки, прежде чем уходить, было то, что у меня сейчас. Поэтому я просто прошу вас оправдывать свой внешний вид. Я обычно не выхожу перед людьми без рубашки и галстука. Итак, прежде чем я вообще участвую в наше время, я должен выпрямить мою собственную позицию, что ясно. Я не расист в любой форме. Я верю в ислам. Я мусульманин. Те из вас, кто христиане, вероятно, верят в одно и то же Бог. Но так как белый человек, ваш «друг», взял ваш язык подальше от вас во время рабства, единственный язык, который вы знаете, это его язык. Вы знаете, язык вашего друга. Итак, вы называете того же Бога, который он звонит. Когда он надевает веревку на шею, вы призываете Бога, и он призывает Бога. И вы удивляетесь, почему тот, который вы называете, никогда не отвечает на вас. В Азии или арабском мире или в Африке, где мусульмане, если вы найдете тот, кто говорит, что он белый, все, что он делает, это использует прилагательное, так что ему больше нет, он просто белый .. но когда вы получаете белый Человек здесь в Америке, и он говорит, что он белый, он означает что-то еще. Вы можете слушать звук своего голоса - когда он говорит, что он белый, он означает, что он босс. Это то, что «белые» значит на этом языке. Так что, когда он говорит, что он белый, у него немного разный звук в его голосе. Я знаю, что вы знаете, о чем я говорю. Но, несмотря на то, что я увидел, что ислам стал религией братства, мне также приходилось сталкиваться с реальностью. И когда я вернулся в это американское общество, я не в обществе, который практикует Братство. Я в обществе, который может проповедовать его в воскресенье, но они не практикуют его без дня - в любой день. Этого общества контролируется в первую очередь расисты и сегрегации. Это общество, правительство которого не стесняется нанести наибольшую жестокую форму наказания и угнетение при темнокожих людей во всем мире. Они насильственные, когда их интересы на карту. Но все это насилие, которое они проявляют на международном уровне, когда вы и я хотим просто немного свободы, мы должны быть ненасильственными. Они насильственные. Они насильственные в Корее, они насильственные в Германии, они насильственные в южной части Тихого океана, они насильственные на Кубе, они насильственные, где бы они ни пошли. Но когда приходит время для вас и мне, чтобы защитить себя от линчунги, они говорят нам быть ненасильственным.
После бомбардировки / речи в Фордском аудитории
Malcolm X, транскрибируется и отредактирован музеем Malcolm X и Noaman Ali
14 февраля 1965 года