1888
Written during the late 1880s while he was working as a cabaret pianist in Paris, Erik Satie's Trois gymnopédies (3 Gymnopédies) are famous pieces, recognizable to countless shoppers and restaurant-goers who have never heard of Satie (the use of the music as background-sound is something of which Satie would have wholly approved). The third of the Gymnopédies, Lent et grave (slowly and solemnly), has achieved further fame as an orchestral work, having been orchestrated, along with the first, by Claude Debussy about ten years after Satie first composed it. It is in the Gymnopédies that Satie first revealed the unique and unusual style that would make him famous (or infamous) in European musical circles: simple but occasionally unexpected chords in the left hand, and a simple but curvaceous melody in the right -- and nothing else. In the late nineteenth and early twentieth centuries, Satie was considered either an ingenious innovator and satirist or an untrained, even incompetent, charlatan, depending on whom one asked; and the debate still rages today. But, one way or the other, it is difficult not to like a piece such as the third Gymnopédie, when played as it was meant to be played -- as a simple, straightforward piece of stylized texture. The quiet, long, A minor lines and repetitive (even hypnotic, in a good pianist's hands) accompaniment rhythm conjure up an idealized ancient Greek atmosphere (explicitly suggested by the word "gymnopédie") and transport the listener straight into the bizarre, personalized world of Satie's craft.
Stuttgart Chamber Orchestra
Conductor: Dennis Russel Davis
1888
Написанные в конце 1880-х годов, когда он работал пианистом-кабаре в Париже, «Трум-гимназии» Эрика Сати (3 «Gymnopédies») - известные произведения, узнаваемые бесчисленными покупателями и посетителями ресторанов, которые никогда не слышали о Сати (использование музыки в качестве фона). - звук - это то, что Сати полностью одобрила бы). Третья из «Гимнопедий», «Пост и могила» (медленно и торжественно), приобрела дальнейшую известность как оркестровое произведение, будучи организованным вместе с первым, Клодом Дебюсси, примерно через десять лет после того, как Сати впервые его сочинила. Именно в Gymnopédies Сати впервые раскрыл уникальный и необычный стиль, который сделает его известным (или печально известным) в европейских музыкальных кругах: простые, но иногда неожиданные аккорды в левой руке и простая, но извилистая мелодия в правой - и ничего больше. В конце девятнадцатого и начале двадцатого веков Сати считался либо гениальным новатором и сатириком, либо неподготовленным, даже некомпетентным шарлатаном, в зависимости от того, кого он спрашивал; и дебаты все еще бушуют сегодня. Но, так или иначе, трудно не любить пьесу, такую как третий Gymnopédie, когда играешь так, как она должна была быть сыграна, - как простая, простая фигура стилизованной текстуры. Тихий, длинный, незначительные линии и повторяющийся (даже гипнотический, в руках хорошего пианиста) ритм аккомпанемента вызывают в воображении идеализированную древнегреческую атмосферу (явно предложенную словом «gymnopédie») и переносят слушателя прямо в странный, персонализированный мир ремесла Сати.
Штутгартский камерный оркестр
Дирижер: Денис Рассел Дэвис