"Введение его (понятия Церкви) в наше религиозное сознание, - пишет Вл. Соловьев, - есть главная и неотъемлемая заслуга славянофильства" (т. 4. стр. 223). ""Церковь не доктрина, не система и не учреждение. Церковь есть живой организм истины и любви"- так формулирует Ю.Ф. Самарин взгляд Хомякова и свой" (там же) [9].
Славянофильство мне вспомнилось вместе с людьми, тогда еще живыми, после того как я вспомнил службу в Успенском соборе. Собор был полон святыни, и он был полон русской историей. Когда в нем шла служба, все это оживало, и святые на фресках, и вся Россия, страдавшая и радостная, умиравшая и снова несущая свою веру - свой Крест.
Однажды, наверное в 1914 или 1915 году, я пришел в собор ночью, на утреню с понедельника на вторник Страстной. Собор был совсем темный, немного страшный при мысли, что здесь стояли опричники Грозного в рясах поверх кольчуг. Что-то читалось, мерцали немногочисленные лампады, а потом вдруг с обоих клиросов начали сходить гуськом соборные протопопы в камилавках, священники и диаконы и встали в круг посредине перед амвоном. Их было много, человек двадцать, и вдруг они запели: "Се, Жених грядет в полунощи". Они пели басами (причт Успенского собора и подбирался по басам), и в их пении было что-то грозное, и в нем была все та же Россия.
С.И.Фудель (Воспоминания)
"The introduction of it (the concept of the Church) in our religious consciousness," writes Vl. Solovyov, "there is a major and integral merit of Slavophilism" (t. 4. p. 223). "" The church is not a doctrine, not a system and not an institution. The church is a living organism of truth and love "- so formulates Yu.F. Samarin Hamyakov and his own" (ibid) [9].
Slavophilism I remembered with people, then still alive, after I remembered the service in the Assumption Cathedral. The cathedral was full of shrines, and he was full of Russian history. When the service was walking in it, all this came to life, and the saints on the frescoes, and all of Russia, suffering from and joyful, soaring and again carrying his faith - his cross.
One day, probably in 1914 or 1915, I came to the cathedral at night, on Monday, on Monday to Tuesday, passionate. The cathedral was completely dark, a little terrible at the thought that the crypts of Grozny were stood here in the rows over the ring. Something has read, flickering a few lamps, and then suddenly with both pollios began to go by the Cathedral protopa in the fire salts, priests and deacons and stood in the circle in the middle of the Amvon. There were a lot of them, a man twenty, and suddenly they sank: "Se, the groom is coming in the half." They sang Basami (the accommodation of the Assumption Cathedral and was chosen in bass), and in their singing there was something terrible, and in it there was still Russia.
S.I.FUDEL (memories)