Читает Борис Хасанов
ИИСУС И ИУДА
При создании фрески «Тайная вечеря» Леонардо да Винчи столкнулся с огромной трудностью: он должен был изобразить Добро, воплощённое в образе Иисуса, и Зло — в образе Иуды, решившего предать его на этой трапезе. Леонардо на середине прервал работу и возобновил её лишь после того, как нашёл идеальные модели.
Однажды, когда художник присутствовал на выступлении хора, он увидел в одном из юных певчих совершенный образ Христа и, пригласив его в свою мастерскую, сделал с него несколько набросков и этюдов.
Прошло три года. «Тайная вечеря» была почти завершена, однако Леонардо пока так и не нашёл подходящего натурщика для Иуды. Кардинал, отвечавший за роспись собора, торопил его, требуя, чтобы фреска была закончена как можно скорее.
И вот после многодневных поисков художник увидел валявшегося в сточной канаве человека — молодого, но преждевременно одряхлевшего, грязного, пьяного и оборванного. Времени на этюды уже не оставалось, и Леонардо приказал своим помощникам доставить его прямо в собор, что те и сделали.
С большим трудом его притащили туда и поставили на ноги. Он толком не понимал, что происходит, а Леонардо запечатлевал на холсте греховность, себялюбие, злочестие, которыми дышало его лицо.
Когда он окончил работу, нищий, который к этому времени уже немного протрезвел, открыл глаза, увидел перед собой полотно и вскричал в испуге и тоске:
— Я уже видел эту картину раньше!
— Когда? — недоуменно спросил Леонардо.
— Три года назад, еще до того, как я всё потерял. В ту пору, когда я пел в хоре и жизнь моя была полна мечтаний, какой-то художник написал с меня Христа.
© Историческая притча
Reads by Boris Khasanov
JESUS AND JUDAS
When creating the fresco "The Last Supper" by Leonardo da Vinci, he faced great difficulty: he had to depict the Good, embodied in the image of Jesus, and Evil - in the form of Judas, who decided to betray him at this meal. Leonardo in the middle interrupted the work and resumed it only after he found the ideal model.
Once, when the artist attended a choir performance, he saw in one of the young singers a perfect image of Christ and, inviting him to his workshop, made several sketches and sketches from him.
Three years have passed. The Last Supper was almost complete, but Leonardo has not yet found a suitable model for Judas. The cardinal in charge of painting the cathedral hurried it, demanding that the fresco be finished as soon as possible.
And after many days of searching the artist saw a man lying in the gutter - a young but prematurely decrepit, dirty, drunk and tattered. There was no time left for the etudes, and Leonardo ordered his assistants to deliver him directly to the cathedral, which they did.
With great difficulty, they dragged him there and put him on his feet. He did not really understand what was happening, and Leonardo imprinted on the canvas the sinfulness, self-love, and evilness with which his face breathed.
When he finished his work, the beggar, who by this time had already sobered up a bit, opened his eyes, saw the canvas in front of him and cried in fright and longing:
- I've seen this picture before!
- when? - Leonardo asked puzzled.
- Three years ago, even before I lost everything. At that time, when I sang in the choir and my life was full of dreams, some artist wrote Christ from me.
© Historical parable