Это я, а не ты, соглядатай, и не прочий какой-либо, вне.
Это я, а не всякий десятый, не оно, не они, не оне.
Это я - извлечённый из колбы на манер неваляшки без рук,
без ног -
экспонат, означающий сколь бы не волшебный, а всё же лишь звук.
Или, максимум, слог.
Это я, кто пяти континентов не видал, ибо жил на шестом.
Это я, кто своих документов не читал ни досель, ни потом.
Это я, кто в шагу от поживы оступался, хотя норовил
след в след,
почему-то боясь перспективы оказаться резвее, чем был.
Почему бы и нет?
Это я, на размер ли, на вес ли, всё равно, не они, не оно.
Даже если не я, даже если и никто - всё равно, всё равно.
Это я, из кюветов обычно выбиравшийся жив а не мертв.
Но тих.
А потом заявлявший публично, что искусство не требует жертв,
никогда, никаких.
Это мной бюрократ тупорылый помыкал от звонка до звонка.
Это мне серафим шестикрылый жала не дал, лишив языка.
Это мой разностопник ругая, огорчался ценитель (что юн,
что сед),
неподъёмным его полагая для семи синтетических струн.
Почему бы и нет?
Это я, слёзы ливший с не меньшей частотой, чем кричавшие «пли!»
Это я, ста друзей не имевший; уж не знаю, при чём тут рубли.
Это я, избегавший обмана, испытуя презренный металл
на зуб.
Это я, отрицавший тирана не за то, что он зверь и вандал,
а за то, что он глуп.
Это звон хрусталя и алтына, это радуга ртути и льда.
Экспонат, эшафот, гильотина, то есть нет, то есть да, то есть да.
Это я, на стене Валтасара нацарапавший только что весь
сей бред.
А спасётся ль затем от пожара эта рукопись, право, Бог весть.
Почему бы и нет?
Это я, чьи капризные губы всё никак не закончат куплет.
Почему бы и нет, почему бы, почему, почему бы и нет?
1993
This is me, not you, spy, and not other, outside.
This is me, and not every tenth, not it, not they, not that.
This is me - extracted from a flask in the manner of a non -handle without hands,
without legs -
An exhibit that means no matter how magical, but still only sound.
Or, maximum, syllable.
This is me, who has not seen five continents, for I lived on the sixth.
This is me, who did not read his documents of his documents or later.
It's me who stumbled in a step away from the below, although I strove
Track in the next,
For some reason, fearing the prospects to be more frozen than it was.
Why not?
This is me, to size, whether it is weight, all the same, not them, not it.
Even if not me, even if no one, anyway, does not care.
This is me, from the cuvettes usually chosen alive and not dead.
But quiet.
And then declared publicly that art does not require sacrifice,
Never, no.
It was by me that the bureaucrat dumbfounded me from calling to call.
Seraphim Six -winged sting did not give me it, depriving the tongue.
This is my multi -speed, scolding, the connoisseur was upset (that Yun,
that the gray)
It is unbearable to believe it for seven synthetic strings.
Why not?
This is me, tears pouring with no less frequency than those who screamed "Pl!"
This is me, a hundred friends; I don’t know what the rubles have to do with it.
This is me, avoiding deception, testing despicable metal
On the tooth.
This is me, who denied the tyrant is not for the fact that he is a beast and vandal,
And for the fact that he is stupid.
This is the ringing of Khrustal and Altyn, this is a rainbow of mercury and ice.
Exhibit, scaffold, guillotine, that is, no, that is, yes, that is, yes.
This is me, on the wall of Valtasar, just scribbled all
This nonsense.
And then this manuscript, right, God news, will be saved from the fire.
Why not?
This is me, whose capricious lips will still not finish the verse.
Why not, why, why, why not?
1993