По рукописным святцам, «святой блаженный Киприан, Христа ради юродивый, бысть в Воскресенском селе на Увоти реке, Суздальский чудотворец, преставися в лето 7130 октября во второй день», следовательно, в 1622 г. Блаженный Киприан жил на небольшом острове при устье р. Уводи (в Ковровском уезде), а в воскресные в праздничные дни приходил молиться в храм села Воскресенского. Место, где пребывал он, в семи верстах от Воскресенского, известно ныне под именем пустыни Киприановой, а ямы местности называются пещерами Киприана. Иначе, это памятники подвижничества его, тогда как для большинства казался он малоумным или простаком.
О юродстве еще преподобный Никон Черной горы писал в своем 38-м послании и прп. Кирилл Белозерский записал это в своем сборнике: «О юродстве и прежние отцы говорили, что это путь не обязательный, а дело благорассуждения, оно может служить даже соблазном и во вред. В житии св. Симеона, юродивого ради Христа, пишется, что он молился за соблазняющихся, да не вменится им в грех». «Не погрешим, — говорит архиепископ Филарет, — если прибавим к сему, что самое вредное для нас дело — страсть к просторной жизни. Пусть боятся более всего этой страсти на всяком пути. А простота — верный вождь для праведных, — говорит премудрый (Притч. 11, 3)». Это испытал на себе блж. Киприан. В 1751 г. в память его построен храм в Воскресенском.
According to the handwritten calendar, “holy blessed Cyprian, fool for Christ's sake, being in the Resurrection village on the Uvoti river, Suzdal wonder-worker, ceased in the summer of October 7130 on the second day”, therefore, in 1622, Blessed Cyprian lived on a small island at the mouth of the r. Take away (in Kovrovsky district), and on Sundays on holidays I came to pray in the church of the village of Voskresensky. The place where he stayed, seven versts from Voskresensky, is now known as the Cyprian desert, and the pits of the area are called the Cyprian caves. Otherwise, these are monuments of his asceticism, whereas for the majority he seemed to be foolish or simple.
The Rev. Nikon of the Black Mountain wrote about the foolishness in his 38th Epistle and the Venerable. Kirill Belozersky wrote it down in his collection: “About foolishness and the former fathers said that this was not an obligatory path, but a matter of good judgment; it can even serve as a temptation and harm. In the life of sv. Simeon, the fool for Christ’s sake, it is written that he prayed for those who were offended, that he should not be incriminated to sin. ” “Do not sin,” says Archbishop Filaret, “if we add to this that the most harmful thing for us is a passion for a spacious life. Let them fear most of all this passion on every path. And simplicity is the true leader for the righteous, says the wise (Prov. 11, 3). ” It has experienced a bl. Cyprian. In 1751, a temple in Voskresensk was built in his memory.