Я изучил все ноты от и до,
Но кто мне на вопрос ответит прямо?
Ведь начинают гаммы с ноты "до"
И ею же заканчивают гаммы.
Пляшут ноты врозь и с толком.
Ждут "до","ре","ми","фа","соль","ля" и "си", пока
Разбросает их по полкам
Чья-то дерзкая рука.
Известно музыкальной детворе,-
Я впасть в тенденциозность не рискую,-
Что занимает место нота "ре"
На целый такт и на одну восьмую.
Какую ты тональность не возьми -
Неравенством от звуков так и пышет.
Одна и та же нота, скажем, "ми",
Звучит сильней, чем та же нота - выше.
Пляшут ноты врозь и с толком.
Ждут "до","ре","ми","фа","соль","ля" и "си", пока
Разбросает их по полкам
Чья-то дерзкая рука.
Выходит - все у нот, как у людей,
Но парадокс имеется, да вот он:
Бывает, нота "фа" звучит сильней,
Чем высокопоставленная нота.
Вдруг затесался где-нибудь бемоль,
И в тот же миг, как влез он беспардонно,
Внушавшая доверье нота "соль"
Себе же изменяет на полтона.
Пляшут ноты врозь и с толком.
Ждут "до","ре","ми","фа","соль","ля" и "си", пока
Разбросает их по полкам
Чья-то дерзкая рука.
Сел композитор, жажду утоля,
И грубым знаком музыку прорезал.
И нежная, как бархат, нота "ля"
Свой голос повышает до диеза.
И, наконец,- Бетховена спроси,-
Без ноты "си" нет ни игры, ни пенья.
Возносится над всеми нота "си"
И с высоты взирает положенья.
Пляшут ноты врозь и с толком.
Ждут "до","ре","ми","фа","соль","ля" и "си", пока
Разбросает их по полкам
Чья-то дерзкая рука.
Не стоит затевать о нотах спор,
Есть и у них тузы и секретарши.
Считается, что в си-бемоль минор
Звучат прекрасно траурные марши.
А кроме этих подневольных нот
Еще бывают ноты-паразиты.
Кто их сыграет, кто их пропоет?...
Но с нами - бог, а с ними - композитор!
Пляшут ноты врозь и с толком.
Ждут "до","ре","ми","фа","соль","ля" и "си", пока
Разбросает их по полкам
Чья-то дерзкая рука.
I studied all the notes from and to,
But who will answer me directly?
After all, the scales begin with the note "do"
And it ends with the scale.
The notes dance apart and really.
Waiting for "do", "re", "mi", "fa", "salt", "la" and "si", while
Throws them on the shelves
Someone's impudent hand.
Famous for musical children, -
I do not risk falling into bias, -
What takes the place of the note "re"
For a whole beat and for one-eighth.
What tonality do not you take -
Inequality from the sounds and breathes.
The same note, say, "mi",
It sounds stronger than the same note - higher.
The notes dance apart and really.
Waiting for "do", "re", "mi", "fa", "salt", "la" and "si", while
Throws them on the shelves
Someone's impudent hand.
It turns out that everything is in notes, like in people,
But there is a paradox, and here it is:
It happens that the note "fa" sounds stronger,
Than a high note.
Suddenly, a flat flashed somewhere,
And the moment he climbed shamelessly,
Inspired by the note "salt"
Himself is a half-tone.
The notes dance apart and really.
Waiting for "do", "re", "mi", "fa", "salt", "la" and "si", while
Throws them on the shelves
Someone's impudent hand.
The composer sat down, a thirst for quenching,
And cut through the rude sign of music.
And soft as velvet, the note "la"
Raises his voice to sharp.
And finally, - Beethoven ask, -
Without the note "s" there is no game, no singing.
Ascended over all the note "si"
And he gazes up from above.
The notes dance apart and really.
Waiting for "do", "re", "mi", "fa", "salt", "la" and "si", while
Throws them on the shelves
Someone's impudent hand.
Don’t start arguing about notes,
They have aces and secretaries.
It is believed that in B flat minor
Sound beautifully mourning marches.
And besides these bonded notes
There are also notes of parasites.
Who will play them, who will sing them? ...
But God is with us, and a composer with them!
The notes dance apart and really.
Waiting for "do", "re", "mi", "fa", "salt", "la" and "si", while
Throws them on the shelves
Someone's impudent hand.