Набоков - великолепный стилист, мастер метафоры и художественной формы. Он едва ли не последний писатель XX столетия, сумевший с помощью виртуозной словесной эквилибристики сохранить непрозрачность текста, зашифрованной и глубоко запрятанной тайны. В этом плане интересна поэтика рассказа Владимира Владимировича «Пасхальный дождь», в котором представлены приёмы, определившие в последующем стиль писателя. Рассказ насыщен индивидуальной набоковской символикой, связанной с образом Арлекина, неотъемлемыми атрибутами костюма которого является сочетание красного и синего цветов. Цветопись буквально пронизывает прозаическую миниатюру. Сверхнасыщенность текста сверхнасыщенными приёмами – причина особой плотности набоковской прозы, её уникальности и узнаваемости.
Nabokov is a great stylist, master of metaphor and artistic form. He is perhaps the last writer of the twentieth century, who managed with the help of virtuosic verbal gymnastics to preserve the opacity of the text, an encrypted and deeply hidden secret. In this regard, the poetics of Vladimir Vladimirovich's story "Easter rain" is interesting, in which techniques are presented, which subsequently determined the writer's style. The story is saturated with individual Nabokov symbols associated with the image of the Harlequin, whose inalienable attributes of a costume is a combination of red and blue flowers. Coloring literally permeates the prosaic miniature. Over-saturation of the text with supersaturated techniques is the reason for the special density of Nabokov's prose, its uniqueness and recognition.